1 aprilgrappen: trap je erin of niet?

Ben je – net zoals ik – gemakkelijk voor de gek te houden? Dan is het vandaag weer oppassen geblazen! Je kunt zomaar ineens worden beetgenomen. Door je buurman, collega of beste vriend. Of door de creatieve PR en content marketing van media en bedrijven. Dat er 1 aprilgrappen circuleren, is zeker. Maar trap je erin of niet?

Al decennialang proberen bedrijven en media rond 1 april consumenten voor de gek te houden. Zo berichtte het NOS Journaal in 1960 dat de toren van Pisa was omgevallen. Meldde het Jeugdjournaal in 2004 dat premier Balkenende in de nieuwste Harry Potterfilm zou gaan spelen. En maakte Ola vorig jaar bekend dat het raketijsje werd wegbezuinigd. Half Nederland trapte erin; missie geslaagd!

De 1 aprilgrappen van 2017 (?)

Ook dit jaar circuleren er weer de nodige 1 aprilgrappen. Zo introduceert Veilig Verkeer Nederland een nieuw verkeersbord dat waarschuwt tegen de laagstaande zon. Lanceert Gamma een naar Zwitsal geurende muurverf. Komt New York Pizza met de Pizza Movie Box: een videoscherm in je pizzadoos. Kun je bij Belvilla je vakantiehuisje betalen per minuut. En hebben Tinki.nl en Space53 twee drones ontwikkeld die hondenpoep detecteren en verwijderen: de Watchdog 1 en de Patroldog 1. Stuk voor stuk producten en diensten waar een luchtje aan zit, maar waarvan je (tot 1 april) niet zeker weet of het ook daadwerkelijk om een grap gaat.

De vier fases van een succesvolle grap

Humor kan een krachtig marketinginstrument zijn. Maar dan moet je het wel goed doen. Zeker bij 1 aprilgrappen. Een succesvolle grap doorloopt de volgende fases:

  1. Je vertelt een geloofwaardig verhaal.
  2. Dit verhaal roept een emotie op.
  3. Door deze emotie gaan mensen over tot actie.
  4. Na de onthulling voelen mensen zich gefopt, maar ze kunnen er om lachen.

Waarom 1 aprilgrappen mislukken?

Toch zijn lang niet alle grappen zijn geslaagd. Sommige zijn flauw of doorzichtig; de naam 1 aprilgrap niet waardig. Andere grappen mislukken, simpelweg omdat een of meerdere fases ontbreken. Zo vergeten veel grappenmakers de ‘call to action’: ze vertellen alleen een verhaal en roepen daarna: “1 april”. Of ze roepen de verkeerde emotie op, zoals boosheid, waardoor mensen de grap achteraf helemaal niet grappig vinden. Ook kan de grap bij gebruikers in het verkeerde keelgat schieten, zoals de Mic Drop-knop op Gmail van Google.

Leuke traditie

Of je nu wel of niet gemakkelijk voor de gek te houden bent, 1 aprilgrappen zijn een leuke traditie. Aan de ene kant stimuleren ze creatieve PR en content marketing. Anderzijds spelen ze een spelletje met onze hersens: is het nou wel een 1 aprilgrap, of toch niet? Een ding is zeker: we trappen allemaal wel een keer in een goede 1 aprilgrap. So what? Zie er gewoon de humor van in!

Zin om nu al te lachen?

Bekijk gauw de leukste en gekste grappen uit de installatiebranche en de techniek van vorig jaar!