Blog VDBTC over succesvol zakendoen met Facebook

Succesvol zakendoen op Facebook

Anderhalve week geleden was ik op het Facebook Power Event van Anne Raaijmakers. Mijn doel? Meer weten over succesvol zakendoen op Facebook. Want hoe genereer je meer leads (klanten) en hoe kun je dat doen tegen zo min mogelijk kosten? Het werd een inspirerende dag, vol nuttige tips en bruikbare informatie. Ik ga een deel daarvan met je delen…

De cijfers

Eerst maar even wat cijfers op een rij. Facebook heeft een groot bereik: met 1,8 miljard maandelijks actieve gebruikers is Facebook wereldwijd het meest gebruikte sociale netwerk. Kijk je alleen naar Nederland dan zijn er 9,6 miljoen geregistreerde Facebookaccounts. Daarvan wordt maar liefst 8,5 miljoen mobiel bekeken. Bovendien ‘zitten’ er élke dag 7 miljoen Nederlanders op Facebook. Zoals Anne het zei: “Feitelijk is Facebook het grootste marketingbedrijf van de wereld. De ideale plek dus om klanten aan te trekken en zaken te doen.”

Waarom Facebook zakelijk een must is

Niet alleen het grote bereik is een belangrijke reden om zakelijk actief op Facebook te zijn. Volgens Anne zijn de lage kosten (lees: gratis account en €0,22 per klik op een advertentie) en de mogelijkheid om gericht te adverteren net zo aantrekkelijk. “Je kunt met posts en advertenties werken aan je branding en vindbaarheid, meer websiteverkeer genereren en lokaal gerichter werken. Daarnaast wordt internet steeds mobieler: steeds meer mensen hebben een mobiele telefoon en tablet. Bovendien kun je via Facebook je concurrentie makkelijker in de gaten houden. En persoonlijke marketing wordt steeds belangrijker: mensen willen zaken doen met mensen.”

De hamvraag: hoe genereer je meer leads uit Facebook?

Misschien heb je al een Facebookpagina voor je bedrijf en ben je druk bezig met het posten van berichten (en advertenties)? Dan zul je vast gemerkt hebben dat het best lastig is om meer fans te werven. Je steekt een hoop tijd in je Facebookberichten, maar het levert je maar weinig op. Volgens Anne is het een kwestie van connectie, contact en betrokkenheid. Oftewel:

leads op Facebook

FAN

Via berichten op Facebook krijg je likes en fans. Dat zijn mensen die je pagina of bericht leuk vinden. Relevante fans moet je koesteren en gaan benaderen.

LEAD

Via promotie en advertenties op Facebook kun je deze fans meer betrekken bij je bedrijf. Dit doe je door iets leuks aan te bieden of gratis iets weg te geven. In ruil daarvoor vraag jij hun e-mailadres.

BAND

Via e-mailmarketing ga je vervolgens een band opbouwen met je fans. Je spreekt ze gericht aan, want je hebt immers namen en e-mailadressen. Zo bouw je aan vertrouwen en bekendheid.

KLANT

Heb je eenmaal een band met een fan opgebouwd, dan kun je daar een klant van maken. Hoe? Door je fan via e-mailmarketing en je website een aanbod te doen dat hij of zij (bijna) niet kan weigeren.

Wat je in elk geval niet moet doen op Facebook:

  • Oninteressante en te verkoopgerichte berichten plaatsen.
  • Je doelgroep niet goed bepalen.
  • Slechte afbeeldingen gebruiken.
  • Dezelfde content in je berichten als in je advertenties gebruiken.
  • Niet reageren op reacties van je fans.

Hoe facebook je met een klein budget?

Om succesvol op Facebook te zijn hoef je helemaal geen groot budget te hebben. Met deze vijf strategieën kom je een heel eind:

  1. Laat berichten en advertenties eerst aan je fans zien.
  2. Maak een aangepaste doelgroep om de mensen te bereiken die je al kent.
  3. Houd een blog bij voor je online zichtbaarheid en positionering.
  4. Promoot je meest populaire berichten.
  5. Optimaliseer je advertenties voor de meeste clicks en conversie.

Nog een paar succesverhogende tips:

  • Check of je Facebookpagina ‘smoelt’ op mobiel.
  • Bekijk regelmatig de statistieken.
  • Verfijn regelmatig je doelgroep.
  • Zorg voor waardevolle content.
  • Gebruik geen verkorte links.
  • Geef giveaways: sneakpreviews, tips, aanvullende cadeaus.
  • Zorg voor een call-to-action knop bij je omslagfoto.
  • Plaats je logo in een klein hoekje van je afbeeldingen.
  • En… reageer altijd op reacties.

Aan de slag!

Dit was slechts een kleine greep uit de vele tips die ik op het Facebook Power Event heb gekregen. Wellicht kun je ze gebruiken om verder te bouwen aan het succes van jouw zakelijke Facebook. Ik heb in ieder geval volop ideeën en inspiratie opgedaan voor onze eigen Facebookpagina. Bedankt Anne!

1 aprilgrappen: trap je erin of niet?

Ben je – net zoals ik – gemakkelijk voor de gek te houden? Dan is het vandaag weer oppassen geblazen! Je kunt zomaar ineens worden beetgenomen. Door je buurman, collega of beste vriend. Of door de creatieve PR en content marketing van media en bedrijven. Dat er 1 aprilgrappen circuleren, is zeker. Maar trap je erin of niet?

Lees meer

Blog Patricia over het combineren van werk en moederschap

Fulltime werken als moeder: (hoe) werkt dat eigenlijk?

Zo, en dan nu nog even mijn blog schrijven. Dat was al veel eerder de bedoeling, maar er kwam steeds van alles tussendoor: spoedklussen, deadlines van magazines, zieke kinderen… Het onderwerp van de blog was daarmee wel snel bepaald. Als fulltime werkende moeder van twee zoontjes (4,5 en 2,5 jaar) besloot ik mezelf te confronteren met de vraag: (hoe) werkt dit?

Lees meer

Blog social media in je bedrijf

Social media in je bedrijf? Eitje!

Een nieuws- en blogpagina toevoegen op je website is relatief snel gebeurd. Een account op Facebook, Twitter of LinkedIn aanmaken: eitje. Maar dan? Hoe zet je deze social media succesvol in? Welke berichten ga je plaatsen? En waar haal je elke week inspiratie vandaan?

Lees meer

De dialoog: de ultieme vorm van communiceren

De dialoog: de ultieme vorm van communiceren

‘@Havensteder in dialoog met bewoners over #betaalbaarheid. Inspirerend!’ Deze tweet postte ik op 3 november jl. na het bijwonen van een bijeenkomst van deze Rotterdamse woningcorporatie, diverse bewonersorganisaties en de gemeente Rotterdam. En inspirerend was het. Niet alleen vanwege de positieve sfeer en concrete uitkomsten, maar ook omdat er tijdens deze dialoog écht gecommuniceerd werd. Daar word ik als communicatieadviseur blij van.

Lees meer

Tips voor een sinterklaasgedicht

9 bouwtips voor een sinterklaasgedicht!

Terwijl het in andere huizen gonst van de sinterklaasdrukte, is het bij ons thuis rustig. Geen jutezak met cadeautjes, geen kunstige surprises en geen originele gedichten. De reden? Onze kinderen zijn al jaren op de hoogte van het geheim van Sinterklaas. En op de middelbare school, het MBO en HBO wordt alleen het pakjesspel (met zelfmeegebrachte grappige cadeautjes) gespeeld. Toch staan de prachtige creaties en de bijbehorende troep mij nog helder voor de geest. Plus de stress om op de valreep nog een gedicht te maken…

Lees meer

Webinar

De kracht van een webinar

Wij volgen regelmatig webinars. Om onszelf te scholen, te trainen, te informeren en te inspireren. Maar ook om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in ons vakgebied. Zo hebben wij dit jaar o.a. het webinar SEO Gameplan 2016 van IMU en het webinar SEO voor tekstschrijvers van Frank Watching gevolgd. Maar wat is nou eigenlijk een webinar? Wat zijn de voordelen? En waarom is het zo’n krachtig en effectief communicatiemiddel?

Lees meer

webinar over SEO

Webinar over SEO leidt tot nieuwe dienst

Wat kun je enthousiast worden van een webinar over SEO! Alleen al vanwege de inspiratie die je krijgt van een bevlogen vakmens. En de kennis en inzichten die open met je worden gedeeld. Als er dan ook nog dingen worden gezegd waar je in jouw branche iets aan hebt… Tja, dan kan zo’n webinar niet meer stuk!

Lees meer

The Internet of Things

The Internet of Things: gevaarlijk slim

We staan aan de vooravond van een nieuw internettijdperk: The Internet of Things, een netwerk waarop dingen zijn aangesloten in plaats van mensen.  Amsterdam is al volledig aangesloten, andere steden zullen in een rap tempo volgen. Honderd miljarden dingen zullen straks met elkaar verbonden zijn. Alles kan in de gaten gehouden worden. Maar is dat wel zo slim?

Lees meer

De communicatieketen

De communicatieketen

In de bouw- en vastgoedsector wordt het steeds meer gemeengoed: ketensamenwerking. Oftewel, het constructief samenwerken met (vaste) partners in een project- of productketen, om optimaal resultaat te behalen. In kwaliteit, maar zeker ook in tijd en geld. In deze methode, die o.a. ook in de ICT- en zorgsector wordt toegepast, zie ik eveneens mogelijkheden voor de communicatiebranche: de communicatieketen.

Lees meer