Webinar

De kracht van een webinar

Wij volgen regelmatig webinars. Om onszelf te scholen, te trainen, te informeren en te inspireren. Maar ook om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in ons vakgebied. Zo hebben wij dit jaar o.a. het webinar SEO Gameplan 2016 van IMU en het webinar SEO voor tekstschrijvers van Frank Watching gevolgd. Maar wat is nou eigenlijk een webinar? Wat zijn de voordelen? En waarom is het zo’n krachtig en effectief communicatiemiddel?

Een webinar is een samenvoeging van de woorden web en seminar. Het is een lezing, workshop, college of soortgelijke presentatie op internet waarbij alleen online publiek aanwezig is. Deelnemers kunnen het webinar rechtstreeks volgen op hun PC, tablet of  smartphone en de spreker(s) zien en horen via video en audio. Tijdens de presentatie is het mogelijk om PowerPoint slides, applicaties of websites te tonen.

De voordelen

  • Een groot, gericht bereik vanuit één locatie.
  • Direct, persoonlijk en live contact met de doelgroep.
  • Interactie via vragen, chats, polls, toetsen en call-to-actions.
  • Grotere betrokkenheid door het tonen van slides en video’s.
  • Deelnemers leren en begrijpen sneller.
  • Grotere impact van de boodschap.
  • Geen kosten voor organisatie en huur locatie.
  • Geen reistijd en reiskosten.

Een webinar organiseren

Een succesvol webinar organiseren doe je niet zo maar. Vooraf moet je de doelstellingen en verwachtingen bepalen, een gerichte doelgroep kiezen en de vorm van interactie bepalen. Wie zijn de sprekers en welke waardevolle informatie wil je delen? Hoe ga je je webinar promoten en via welke kanalen? Zorg ervoor dat de webinar zelf niet langer dan een uur duurt, deel een bonus uit en zorg voor follow up acties, zoals een on demand versie en een evaluatie. Er zijn diverse bedrijven die je hierbij kunnen helpen.

De kracht en effectiviteit van een webinar

De kracht van een goed webinar is interactie. Door het over en weer stellen van vragen, het communiceren met deelnemers via chats, polls en call-to-actions, én door het laten zien van slides en video’s worden kijkers direct  betrokken bij het verhaal. Daardoor leren en onthouden ze de boodschap beter én blijven ze langer kijken. Bovendien is een webinar door het grote, gerichte bereik en het persoonlijke karakter een zeer effectief communicatiemiddel. En daarmee uitermate geschikt om in te zetten in je  contentmarketing.