SEO: haal zelf meer rendement uit je website!

Als aannemer, projectontwikkelaar of woningcorporatie wil je rendement halen uit je website. Dan is het slim om te checken hoe zoekmachinevriendelijk je website is. Wat zijn je doelen? Hoe is het gesteld met de techniek? Welke zoekwoorden gebruik je? Is de content leesbaar, gebruiksvriendelijk én waardevol voor je bezoeker? Wij volgden het webinar SEO voor tekstschrijvers van Frankwatching en zetten de hoofdlijnen voor je op een rijtje.     

Wat is SEO?

Search Engine Optimalisation (SEO) oftewel Zoekmachine Optimalisatie is het dusdanig optimaliseren van je (responsive) website dat je hoger scoort in Google. Door het verbeteren van techniek, content en links trek je meer bezoekers naar je website, webshop of app en is je bedrijf beter vindbaar.

Doelen

SEO is erg tijdrovend. Daarom is het verstandig om vooraf goed na te denken over je doelen. Wie wil je bereiken? Wat vind je doelgroep belangrijk? En welke actie moeten zij ondernemen op je website, webshop of specifieke landingspages? Maak je deze doelen ook nog meetbaar in Google Analytics, dan kun je precies zien welke content populair is en waar bezoekers afhaken.

Techniek

Bij het beoordelen van websites kijkt Google allereerst naar de techniek. Hoe gebruiksvriendelijk is je website? Heb je een responsive website? Hoe snel is je website? Is de pagina-indeling logisch? Hoeveel kliks zijn er nodig om informatie te vinden? Zijn er dubbele pagina’s? Hoe ziet een zoekmachine jouw website? Deze punten kun je zelf eenvoudig checken en eventueel (laten) verbeteren. Met de gratis SEO-tool Screaming Frog bekijk je snel en overzichtelijk de technische gegevens van je website.

Zoekwoorden of keywords

Als je hebt bedacht wie je doelgroep is, wat je wilt bereiken en de techniek van je website hebt geoptimaliseerd, dan is de volgende stap het bepalen van de juiste zoekwoorden. Je wilt natuurlijk wel dat jouw doelgroep je bedrijf, dienst of product ook gaat vinden. Hiervoor zijn handige keywoordtools op de markt, zoals Keywordtool.io en de Google Keyword Planner. Je kunt ze natuurlijk ook zelf verzinnen en in Google intypen: Google komt zelf met suggesties en aanvullingen. Zoek ook synoniemen en gerelateerde termen op.

Content

Vervolgens kun je je gaan richten op de content van je website. Bedenk bij het schrijven van je SEO-tekst dat je allereerst schrijft voor je bezoekers. Je wilt namelijk dat zij actie ondernemen. Is je tekst klaar, verwerk dan je zoekwoorden strategisch in je content (en op je website). Plaats zoekwoorden in de URL, menu-knoppen, metatitel, meta-omschrijving, titels, tussenkopjes, links, bodytekst en bij plaatjes en filmpjes. Zorg er verder voor dat je tekst relevant is bij je zoekterm(en), goed leesbaar, gebruiksvriendelijk én waardevol voor je bezoeker.

Links

De volgende stap is het toepassen van een goede linkstrategie. Plaats in je website zowel interne als externe links. En zorg dat je bezoekers je website via een verwijzing op andere sites kunnen vinden, zoals de telefoongids.nl en startpagina.nl, of een vermelding op portals over hetzelfde onderwerp. Een link onder exact de zoekwoorden waarop je wilt scoren in de tekst en op een prestigieuze, gerelateerde externe website is het mooiste.

Google staat niet stil

Met deze tips en tools kun je zelf aan de slag met je SEO. De ontwikkelingen bij Google staan echter niet stil: AMP’s, semantische woordcombinaties, Artificial Intelligence, rich en featured snippets, magnets, videoheaders, conversiepagina’s, een mini wikipedia op je website… Je moet heel wat doen om door Google gezien en beloond te worden met een hoge ranking. We houden je op de hoogte!

Bron foto: bouwkennisblog