Blog social media in je bedrijf

Social media in je bedrijf? Eitje!

Een nieuws- en blogpagina toevoegen op je website is relatief snel gebeurd. Een account op Facebook, Twitter of LinkedIn aanmaken: eitje. Maar dan? Hoe zet je deze social media succesvol in? Welke berichten ga je plaatsen? En waar haal je elke week inspiratie vandaan?

Begin met nadenken

Succes op social media krijg je niet door even snel een paar accounts aan te maken en daar lukraak nieuws, blogs, posts, tweets en updates te plaatsen. Integendeel. Hieraan gaat – net als bij het bouwen van een huis – een heel plan vooraf. Een plan dat begint bij goed nadenken. Over hoe je je bedrijf wilt profileren, wie je wilt bereiken en wat je wilt bereiken. Maar ook welke boodschap je wilt overbrengen en via welke sociale kanalen je dat gaat doen.

Maak een stevige fundering

Neem hiervoor echt de tijd. Hoe beter je hebt nagedacht over voor wie, wat en met welke middelen, hoe steviger de fundering voor je social media wordt. En hoe minder groot de kans is dat je veel tijd, geld en energie steekt in activiteiten op social media die weinig opleveren. Je wilt immers dat je merk gaat leven bij je doelgroep. Dat je social media content klanten lokt naar je website, nieuwsbericht of blog. Dat je bedrijf een gezicht krijgt. En dat je zinvolle feedback krijgt van je klanten waarmee je je bedrijf, product of dienst kunt verbeteren.

Zoek inspirerende materialen

Met alleen een goede fundering ben je er niet. Je hebt ook materialen nodig om je huis te bouwen: de content. Welke berichten ga je delen? En hoe zorg je voor nieuwe inspiratie om je berichtenstroom te continueren? Op zich geen moeilijke opgave, als je maar weet waarnaar je moet zoeken. Zo is nieuws over je bedrijf of vakgebied altijd goed: een nieuw product, een verbeterde service, nieuw verworven kennis. Ook input van je eigen website kun je delen, zoals nieuwsberichten, blogs, veel gestelde vragen, foto’s of filmpjes. En geef je volgers af en toe een extraatje: een kijkje achter de schermen, een gratis giveaway of een leuke aanbieding. Als je waarde deelt, overtuig je klanten, geïnteresseerden en fans om je te volgen.

Bouw stijlvol en origineel

De fundering is gestort, de materialen zijn binnen: het huis kan gebouwd worden. Maar in welke stijl ga je dat doen? Hip en strak of juist klassiek en open? Welke stijl je ook kiest, zorg voor een herkenbare stijl en wees origineel. Tussen al die miljoenen berichtjes per dag wil je dat jouw boodschap er uitspringt. Zorg dat ook je details kloppen: taalfouten storen, net als onscherpe foto’s, onduidelijke infographics of een slecht geluid bij een filmpje. En de berichtjes op Twitter hebben net even wat minder tekens dan die op Facebook en LinkedIn. Je wilt natuurlijk niet dat je berichtjes al vroegtijdig in elkaar storten.

Wees betrokken

En dan is het zo ver: de bezichtiging. Een spannend moment, want komen er wel mensen af op de berichtjes die je hebt verstuurd? Zijn ze wel geïnteresseerd in je huis? Blijven ze voor het raam staan kijken of komen ze binnen? Willen ze meer weten? Of nog beter: schrijven ze zich in en geven ze feedback? Welke reacties er ook komen, sta iedereen altijd netjes te woord. Ook als er onverhoopt negatieve geluiden zijn. Zo laat je zien dat je betrokken, toegankelijk en betrouwbaar bent, waarde levert en iedereen, van fan tot koper, serieus neemt.

Geen tijd, inspiratie of vlotte pen?

Schakel dan een ervaren social media copywriter in. Dan wordt social media ook in jouw bedrijf een eitje!

Meer lezen over social media in je bedrijf?