lean

To lean or not to lean?

Waar gehakt wordt, vallen spaanders. En is volgens een ander gezegde fouten maken menselijk. Maar als bedrijf wil je onvolkomenheden het liefst vermijden. Laat staan tijd, geld en energie verspillen aan onnodige processen en handelingen. Het fenomeen lean bouwen begint dan ook steeds meer gemeengoed te worden in de bouw, vastgoed en corporatiesector. To lean or not to lean, that’s the question.

Een interessante vraag die binnen diverse branches verschillend wordt beantwoord. Grote bouwbedrijven en steeds meer woningcorporaties hebben het lean bouwen volledig omarmd. Andere bedrijven zien het als een containerbegrip voor iets wat ze allang doen: efficiënt werken.

Wat is Lean bouwen?

Lean bouwen is een manier om waarde, innovatie en groei te leveren met minder arbeid, materieel, materiaal, tijd en ruimte. De focus ligt daarbij op de waardeverwachtingen van de klant. Oorspronkelijk is het lean-concept in de auto-industrie bij Toyota ontwikkeld om het productieproces te versnellen en te optimaliseren. In 1992 is dit concept door Koskela vertaald naar de bouwsector, omdat daar behoefte was aan meer klanttevredenheid en minder faalkosten. Lean bouwen is feitelijk een verbeterproces dat nooit stopt en dat bedrijven continu in staat stelt te leren van hun ‘fouten’.

Voordelen

Het optimaliseren van werkprocessen, het elimineren van elke verspilling en het reduceren van activiteiten die geen waarde toevoegen aan het eindproduct heeft voordelen. Niet alleen voor de klant maar ook voor bedrijven zelf. Zo kan de doorlooptijd worden verkort en de kwaliteit van het eindproduct worden verbeterd. Bovendien blijkt uit ervaringen met Lean Construction in onder meer Amerika, Engeland, Denemarken en Nederland dat er meer plezier in het werk wordt gecreëerd én beleefd. Hierdoor ontstaan weer mogelijkheden voor ketensamenwerking en co-creatie.

Druk van internet en social media

Onder druk van internet en social media en een daardoor veranderd aankoopproces grijpen steeds meer bedrijven en branches naar het lean-concept. Consumenten weten door internet steeds beter wat ze willen, zijn daardoor mondiger, en zoeken én vinden zelf  bedrijven, producten en diensten. Slechte service, lange levertijden, negatieve referenties, het ontbreken van ‘likes’ en fouten geven een bedrijf zo een negatief imago. Net als nieuwsberichten, facebookposts en tweets over een slecht product, mislukt project of frauderende woningcorporatie.

Lean oplossingen op communicatief gebied

Bij Van der Beek Tekst en Communicatie zien we ook de voordelen van lean in. Daarom denken we graag mee in lean oplossingen op communicatief gebied. Bijvoorbeeld door vanaf een vroeg stadium betrokken te zijn bij een project om een helder communicatief kader te scheppen. Maar we kunnen ook helpen bij het verbeteren van de online vindbaarheid, bij het zichtbaar maken van kennis, specialismen en specialiteiten via nieuwsberichten, direct mail en social media, en bij het verbeteren van de interne communicatie en de personal brand van de medewerkers.

 

Toe aan lean communicatie?

Geef ook efficiënt en zonder ‘ruis’ uiting aan je bedrijf, projecten, diensten en passie.

Laat ons weten waarmee wij kunnen helpen.

Lees meer over wat wij doen

Interessant artikel over hoe je lean bouwen kunt toepassen in je bedrijf.