Content optimalisatie

Waarom je regelmatig je website content moet optimaliseren

Het staat waarschijnlijk niet op je prioriteitenlijstje: het optimaliseren van de teksten op je website.  Toch is het slim om regelmatig je teksten te herschikken, herschrijven en vernieuwen. Wij geven je tien redenen waarom. En twaalf tips waarmee je zelf aan de slag kunt.

Wat is content optimalisatie?

Content optimalisatie is het zo optimaal mogelijk maken van de inhoud van de pagina’s op je website. Dat betekent concreet dat je je teksten gaat aanpassen qua leesbaarheid, relevantie, structuur, zoekwoorden en conversie.  De optimale tekst is een combinatie van deze vijf punten. Het uiteindelijke doel is het behalen van een zo hoog mogelijke conversie. Dat wil zeggen dat zoveel mogelijk bezoekers overgaan tot het aankopen van je product of dienst, het inschrijven op je nieuwsbrief of het downloaden van je catalogus.

Waarom is regelmatig optimaliseren zinvol?

Negentig procent van de Nederlanders is dagelijks online. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Dankzij snellere verbindingen, een groter online aanbod en meer toegang tot internet stijgt dat aantal nog steeds. We lezen meer online nieuws, luisteren vaker naar digitale radio, kijken meer tv en filmpjes op internet en shoppen vaker online. Bovendien gaan we eerst googelen als we iets zoeken. Daarmee is je website het visitekaartje van je bedrijf geworden. Belangrijk dus dat de inhoud van je website helemaal up-to-date is.

Tien redenen voor content optimalisatie:

  1. Je website is beter vindbaar.
  2. Je wordt gevonden op de meeste relevante zoekwoorden.
  3. Actuele berichten trekken meer bezoekers naar je website.
  4. Actuele informatie wekt vertrouwen.
  5. Je wordt vaker gelinkt vanuit social media, blogs en andere websites.
  6. Je staat in Google hoger gerankt.
  7. Bezoekers klikken minder snel weg.
  8. Bezoekers gaan sneller over tot conversie.
  9. Het kost minder dan een nieuwe website bouwen.
  10. En heel belangrijk: je laat zien dat je niet stilzit.

Zelf aan de slag met content optimalisatie

Je wilt immers dat (potentiële) klanten je bedrijf, je producten en diensten vinden. Niet alleen via je website, maar ook via je andere communicatiemiddelen zoals Facebook, nieuwsbrieven en brochures. Zorg er voor dat je je bezoeker echt helpt met je content. Dat wekt vertrouwen en daardoor bouw je aan een nauwe en inhoudelijke relatie met je doelgroep. Zo word je een vertrouwde partij met een constante toegevoegde waarde naast de producten en diensten die je aanbiedt.

Ga aan de slag met deze tips:

  • Bedenk welke zoekvragen jouw doelgroep heeft.
  • Geef antwoord op die zoekvragen.
  • Richt je daarbij meer op het onderwerp dan op de zoekwoorden.
  • Gebruik wel zoekwoorden in de kop en tussenkopjes.
  • Spreek je bezoeker direct aan.
  • Gebruik spreektaal.
  • Gebruik eenvoudige woorden, en korte zinnen en alinea’s.
  • Plaats alleen relevante, waardevolle informatie.
  • Schrap alle overbodige informatie, woorden en zinnen.
  • Zorg voor een leesbare tekst.
  • Plaats een triggerende call-to-action (button).
  • Zorg dat je contactgegevens gemakkelijk vindbaar zijn.

Meer weten over content optimalisatie?

Bel 06 305 418 07 of stuur een e-mail.